nuvilljaglevaigen.blogg.se

Välkommen du som har gått sönder.

Föräldrakurs del 3. (Aka Armageddon)

Publicerad 2017-03-31 13:14:54 i Att föda ett barn, Slutsatser,

Igår var sista delen av föräldrakursen. Temat var "tiden efter förlossningen". 


Vet inte vad jag hade väntat mig...men kanske nån sorts balans mellan jobbiga saker och trevliga saker....kanske lite pepp? Kanske lite mys?

Detta är tyvärr vad jag minns:
(Känsliga läsare uppmanas sluta läsa här)

Du kommer att blöda. Mycket. Du kommer att ha vuxenblöja (uppvisande av ENORM blöja). Du kommer att ha ångest och antagligen väldigt ont vid första tillfället att göra nummer två. Därför är det VÄLDIGT viktigt att inte bli förstoppad. Hur du ska undvika detta är dock mycket oklart. Du kommer att ha bristningar som gör att allt gör ont men samlag är okej så länge det är med kondom (vad gör man då med vuxenblöjan?). Du kommer att vara oerhört trött, utmattad, men räkna inte med att kunna sova eftersom du kommer att vara för orolig för allt som är nytt. Från dag 3 till 5 kommer du att gråta konstant men slutar gråtandet inte efter det så har du fått en förlossningsdepression. Din bäbis kommer troligtvis att skrika i flera timmar i sträck. Då är det viktigt att inte skaka den för då får den hjärnskador (här visades en stereotyp film med bebis-skakande män (?!) och bilder av förfärliga hjärnskador). Även om du inte skakar din bebis så kan den dö av plötslig spädbarnsdöd. Dör den inte av det så kommer den dö av mässling eftersom folk slutat vaccinera sina bebisar.

The end. 

Det var helt sjukt. Både jag och maken gick därifrån med känslan av att vi står inför armageddon. 

De måste verkligen börja nyansera den här föreläsningen. 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-31 17:07:43

Det är helt ofattbart att din mamma gått med på detta fyra gånger! Hon skrattar och ler när hon minns. Hur är det möjligt?!
Reflektion av pappa M

Postat av: mom

Publicerad 2017-03-31 17:26:47

Men nu är du iaf förberedd för worst case scenario, det du ville ha som du tyckte var undanhållet när det gällde graviditeten och det "välsignade tillståndet". Så allt som är bättre än det ni hörde är ju då bonus?
De ville väl förbereda på att det inte är "ljuvt" i de flesta föräldrars första tid. Men man kan ju nämna det positiva också...
Minnen av det hemska sägs ju blekna. Men jag upplevde det inte mycket av så som du beskriver ovan. Och vissa saker ärvs ju efter sin mamma. Du får väl hoppas på det.

Svar: Nja...det jag efterlyste va var snarare en nyanserad bild. Inte rosa moln och inte armageddon. Känns som två olika diken.
nuvilljaglevaigen.blogg.se

Postat av: Anna

Publicerad 2017-03-31 20:44:46

På BB bjöd de på katrinplommon mot förstoppning och det mumsade jag glatt i mig en sisådär fem- sju stycken varje dag o sen drack jag katrinplommonjuice också. Fattade inte varför plutten skrek så mkt så sen googlade jag lite, man skulle ta typ ett katrinplommon om dagen. Blev visst lite för mkt av det goda haha, stackarn fick magknip av min plommondiet. Ooopss

Sandra som är bm har sagt om man har en "mindre" bristning, så kan man ta i hur mkt man vill sen när man går på toa. Det som de sytt kan inte gå upp, enligt henne, det var det jag var mest nojjig för. Bara o klämma i.

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-31 20:46:46

Ett tips till, ta med en lång kofta till BB, så slipper vuxenblöjan synas. Tyckte jag kändes bättre iaf.

Postat av: Carina

Publicerad 2017-04-01 16:05:12

Jag fick med mig små piller hem (laxermedel) som sköterska rekommenderade mig att ta. Förstod inte då varför det skulle äta bra för men va väldigt tacksam för de sen😀

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-04-01 22:37:10

Det jag tyckte var värst har du (de?) inte tagit upp - amningen!
Kan göra hemskt ont de första veckorna.
Bara som ett råd sådär i all välmening för att du ska vara förberedd;-)
/Kersti

Svar: Jo de pratade en del om det, fast mer under den andra föreläsningen som var specifikt om amning.
Men det är bra med en heads up! Jag är beredd!
nuvilljaglevaigen.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-04-03 19:29:50

Första tiden är i stort sett fantastisk. Jag födde barn för 14 månader sedan å visst hade man lite av allt det som du skriver i texten. Men det var verkligen inte så farligt. Å amningen var absolut ingen fara alls, det var det mest naturliga å fantastiska jag någonsin vart med om. Å jag var inte det minsta pepp på amning innan. Det kommer gå fint, kan rekommendera Amningshjälpen, deras Facebook etc toppen.

Svar: Tack för pepp!!
nuvilljaglevaigen.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag läste i en tidning om en kvinna som blivit beroende av att läsa andras bloggar och sedan blivit deprimerad eftersom hennes liv inte var så "perfekt" som deras. Jag önskar att denna bloggen inte ska vara en sådan blogg. Denna blogg är en hyllning till livet, i både glädje och sorg. I en tillvaro som inte är svartvit och inte är perfekt.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela