nuvilljaglevaigen.blogg.se

Välkommen du som har gått sönder.

Tacksägelsesöndag.

Publicerad 2018-10-14 19:03:54 i Att ta hand om ett barn., Tacksamhet i det lilla,

Idag är tacksägelsesöndagen. 
Jag och min lilla familj kom inte iväg till kyrkan för både jag och E är förkylda och ömkliga. 

Vid 15-tiden kom vi dock ut en liten sväng nedför backen till vintervikens trädgårdsförening där vi satt en stund under de brinnande löven i höstens brittsommar-sol, drack kaffe och pratade om vad vi var tacksamma över. 

Jag var tacksam för den stunden. Över solen. Kaffet. Löven. Över en förkyld men ändå för tillfället nöjd bebis som glatt lekte med sin pappas nyckelknippa. En liten stund då jag och maken kunde titta på varandra. Prata om annat än logistik.

(null)

För det har varit några prövosamma dagar. Prövosamma på det sättet som det är när en 1,5-åring har en mancold och ingen får sova. Vi har turats om att sova på soffan i vardagsrummet för att åtminstone en av oss ska få ro. (Och E, vars referens till madrass i vardagsrummet är att hans mormor är på besök, pekar förvirrat på madrassen och frågar "Moo?"). Jag och maken har levt, vad som känns som, parallella liv. Inte ens har vi sovit i samma säng. Majoriteten av veckans kvällar var en av oss iväg för att få göra nått trevligt på egen hand. Alla samtal har handlat om logistik. Eller så har vi varit irriterade på varandra. På det där sättet som man är när en liten människa ständigt drar en i benet och gnäller.

(null)

Att äktenskap överlever småbarnsåren känns som en blandning av mirakel och nåd. 

Tips mottages. 



Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2018-10-15 20:07:24

Kanske inget äktenskapstips men har ni provat att bära E i sele på ryggen hemma när han är sjuk. Kanske inte för dig, men K kanske kan göra det iaf.
Annars sänder jag bara kramar till er.

Postat av: Karin

Publicerad 2018-11-09 10:35:59

Det blir bättre!! Jag lovar! Och jag tror fullt och fast på ett äktenskap. Ni ska bara igenom det här, som en långdragen och skitjobbig förlossning. När ni väl får sova tillräckligt, så löser sig resten av sig själv - nästan magiskt! En vacker kväll kommer ni märka, att oj, han sover och vi är faktiskt inte HELT dödströtta, någon av oss. Vi kanske t.o.m. vill spela Alfapet (eller nåt).
Så är det iaf för oss. Båda barnen sover nästan alltid (typ) hela natten i egna sängar och plötsligt så orkar vi se varandra ordentligt igen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag läste i en tidning om en kvinna som blivit beroende av att läsa andras bloggar och sedan blivit deprimerad eftersom hennes liv inte var så "perfekt" som deras. Jag önskar att denna bloggen inte ska vara en sådan blogg. Denna blogg är en hyllning till livet, i både glädje och sorg. I en tillvaro som inte är svartvit och inte är perfekt.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela